Glazentest: Riedel vs. Zalto Deel 1

Wat zijn de beste wijnglazen? Riedel vs. Zalto Deel 1

WijnglazenAls je het effect van een specifiek glas op de smaakbeleving van een wijn aan den lijve, proefondervindelijk, ondervindt, dan ga je om… Ik bedoel: door simpelweg dezelfde wijn uit een aantal verschillende vormen glazen te proeven, merk je dat er eigenlijk maar één glas echt ‘past’. Dat een bepaalde wijn in één specifiek glas het allermooist is. En dat het eigenlijk doodzonde is om die wijn uit andere – misschien veel mooiere, grotere, indrukwekkender glazen – te drinken. Vanaf dat moment ben je een glasfetisjist, ook al dacht je dat je dat nooit zou worden…

Riedel, Zalto, Spiegelau en Schott Zwiesel zijn maar enkele merken die zich steeds verder hebben gespecialiseerd in het produceren van druif- en wijnspecifieke kristallen wijnglazen. Claus Riedel begon met het ontwerpen van ‘grape varietal specific stemware’, waarbij hij rekening hield met het karakter van een bepaalde druivensoort of wijn, in combinatie met de manier waarop de wijn via het glas in neus en mond terechtkomt.

Riedel Pinot Noir
Riedel Old World Pinot Noir (rode Bourgogne) glas

Een voorbeeld: voor rode bourgognes, van pinot noir, een druif met subtiele aroma’s, veel zuren en relatief weinig tannines, ontwierp hij een vrij hoog glas dat heel breed is aan de onderkant en naar de bovenkant taps toeloopt. Op deze manier komen er extra veel aroma’s vrij uit de vloeistofspiegel, die als het ware ‘gevangen’ blijven in het glas. Zo kun je optimaal de fragiele aroma’s opsnuiven, vooral als je de wijn in het glas walst, rond laat draaien. Dat vrijkomen van geur en smaak is ook de reden dat je een ‘vol glas’ wijn maximaal inschenkt tot het punt waar de vloeistofoppervlakte het grootst is.

tong
De gevoeligheid van de tong voor basissmaken (gesimplificeerd)

Bij het drinken komt de vloeistofstroom door de tapse vorm van het glas ‘smal’ in je mond terecht. Dit voorkomt dat de zuren zich te veel opdringen, want die proef je het meest met de buitenkanten van de tong. De tapse glasvorm ontzuurt de wijn als het ware. Tannines proef je zo juist iets meer (bitter: met name op de achterkant van de tong), maar dat kan een pinot noir wel hebben. Ook heeft de vorm van het glas invloed op je ‘zoetsensor’, het puntje van je tong. Bij een smalle glasopening zoals van een flûte is het vloeistofcontact met het puntje van je tong minder – voel maar wat er met je tong gebeurt als je een slokje neemt uit een smal glaasje: het puntje van je tong duikt als het ware weg. Bij een brede opening zoals die van het bourgogneglas komt het puntje van je tong juist als eerste met de wijn in aanraking. Ook dit ontzuurt en ‘verzoet’ de wijn.

Riedel en Zalto (beide uit Oostenrijk) maken de meest prestigieuze en druif-/wijnspecifieke kristallen glazen. Kristal is glas met een deel lood (tegenwoordig steeds vaker loodvervanger) waardoor het beter te bewerken is, dunner en dus ook lichter kan zijn en mooier klinkt (‘zingt’) en fonkelt. Een goed kristallen glas heeft bovendien geen naden rond de steel noch een verdikte rand aan de bovenkant, wat een veel prettiger, letterlijk naadlozer, gevoel aan de mond geeft.

Riedel glazenserie
Riedel

Riedel spant de kroon met zijn tientallen verschillende klassieke vormen, maar de mondgeblazen Zalto’s winnen het qua lichtheid en hebben een unieke, iets hoekiger en moderner, vorm. Reken op 20 à 25 euro per glas voor een mooie Riedel (bijvoorbeeld uit de Vinum- of Veritas-serie) en 30 à 35 euro voor Zalto. Voor glazen uit de allerduurste lijn van Riedel, de mondgeblazen Sommelier-serie, betaal je trouwens tussen de 55 en 75 euro per stuk.

Zalto serie
Zalto

In dit Deel 1 van mijn glazentest focus ik op de ‘glaswetenschap’ in het algemeen en op Riedel in het bijzonder. In Deel 2 bespreek ik de andere Rolls Royce onder de glazen: Zalto, en ga ik in op de voor- en nadelen van Zalto t.o.v. Riedel. In Deel 2 zal ik ook mijn persoonlijke voorkeuren en glazenadvies geven…

Riedel Riesling Zin vs Zalto Universal
Riedel (links) en Zalto Universal

Riedel heeft als universeel glas het ‘Riesling/Zinfandel’ (voorheen ‘Riesling/Chianti’) glas; Zalto het ‘Universal’ glas. Mijn voorkeur gaat voor dit ‘basisglas’ uit naar Zalto; hierover volgende week meer in Deel 2. Met name Riedel biedt een bijna verwarrend grote hoeveelheid verschillende wijnglazen aan. Voor het maken van een selectie zou ik zeggen: bedenk welk soort wijnen je het liefst drinkt of schenkt en kies een setje glazen voor een bubbel, voor lichtere en/of vollere witte wijn en voor delicatere en/of zwaardere rode. Sommige glazen zijn geschikt voor meerdere soorten wijn, dus met 4 setjes kom je al een heel eind.

Zalto heeft een aantal glazen die multi-inzetbaar zijn, van Riedel vind ik vooral het ‘Old World Syrah’ glas een alleskunner, waarover volgende keer meer. Andere Riedel-glazen die ik iedereen aan kan bevelen zijn het ‘Old World Pinot Noir’ en het ‘Montrachet’ glas – mits je van rode en witte bourgognes houdt. Het ‘Old World Pinot Noir’ oftewel ‘Bourgogne’ glas van Riedel (zie foto linksboven) is ook geschikt voor nebbiolowijnen zoals Barolo en Barbaresco, die ook complexe, tere aroma’s en een hoge zuurgraad hebben – maar wel veel meer tannines. Riedel heeft hiervoor dan ook een speciaal glas ontworpen, waarvan de laatste centimeter van de glasrand recht in plaats van taps loopt, om de tanninebeleving te spreiden en verzachten.

Riedel Montrachet
Riedel Montrachet glas

Ongeveer het tegenovergestelde van het rode bourgogneglas geldt voor het houtgerijpte chardonnayglas (het ‘Montrachet’ glas). Houtgerijpte chardonnay heeft letterlijk zwaardere (hout)aroma’s, die beter opgesnoven kunnen worden in een lager en breder glas. De brede bovenkant van het glas zorgt er verder voor dat de wijn ‘breed’ in de mond binnenkomt, waardoor de zuurbeleving iets wordt verhoogd en de frisheid van de wijn wordt benadrukt. Iets wat bij een zwoele, houtgerijpte chardonnay – een druif met een relatief lage zuurgraad – welkom is.

Bordeaux Zalto + Riedel
Zalto (links) en Riedel Bordeaux glas

Een bordeauxglas is geschikt voor krachtige rode blends uit de Oude en Nieuwe Wereld (vaak met cabernet en merlot als basis). Als er één glas echt groot mag zijn dan is het deze, want de wijn heeft power en tannines. Het glas laat veel zuurstof binnen waardoor al die complexe aroma’s goed vrij kunnen komen en de tannines verzacht worden. De brede bovenkant zorgt ervoor dat je geen al te grote, samengebalde ‘klets’ van de verdampende alcohol in je neus krijgt en dat de tannines verspreid over je tong binnenkomen. Van zwoele, volle blends mag de ondersteunende zuurgraad goed naar voren komen, dus ook daarom is het glas vrij recht en breed.

duralexNeem de proef op de som: pak een wijnglas dat taps toeloopt en een glas dat rechter uitloopt. Pak daarnaast eventueel ook een kleiner glas en een groot glas. Schenk eerst een frisse witte wijn in het ene glas, ruik en neem een slok. Schenk de wijn over in glas nummer twee, snuffel en proef. Doe hetzelfde met een volle rode wijn. En eventueel ook met een vette chardonnay en een lichte rode wijn. Waarschijnlijk merk je grote verschillen. En merk je dat een GROOT glas alleen niet zaligmakend is, maar veel meer de VORM ervan. De geur, oftewel de ‘neus’, van een wijn; een fluwelig, romig of strak of stroef mondgevoel; het proeven van zuur, zoet, bitter, fruitigheid en mineraliteit; op al deze zaken heeft de vorm van een glas grote invloed. Daarnaast zul je merken dat hoe dunner en lichter het glas is, hoe meer de wijn zelf spreekt en hoe meer je met de wijn versmelt. Het Duralex-glas zal voorgoed afdoen als je dat ook meeneemt in de test 😉

Wordt vervolgd in Deel 2, waarin meer over Zalto vs. Riedel…

Schrijf je in voor de nieuwsbrief (en gegarandeerd verder niks!)

Meest recente berichten

Recente reacties

Archief

Categorieën

Meta

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *